بررسی ویژگی های انسان کامل از کتاب تفسیر المیزان محمد حسین طباطبایی و کتاب روانشناسی شخصیت از آبراهام مازلو

پایان نامه
چکیده

چکیده: در این پایان نامه سعی به بررسی ویژگی های شخصیتی انسان کامل از دیدگاه علاّمه طباطبایی در تفسیر المیزان و آبراهام مازلو از کتاب روانشناسی شخصیت سالم شده است. علاّمه محمد حسین طباطبایی (1402-1321ه ق) در مجلس درس استادانی چون شیخ محمد حسین اصفهانی برای دوره اصول خارجه، آیت الله نائینی برای فقه و فلسفه را از سید حسین باد کوبه ای و کلّیات علوم رجال را نزد آیت الله کوه کمری و ریاضی را نزد سید ابوالقاسم خوانساری آموختند. بعد از آن به تبریز برگشتند و بعد از مدّتی به قم هجرت کرده و تا آخر عمر خود در این شهر زندگی کردند و نگارش تفسیر خود را در این دوره تمام کرده اند. با مراجعه به این تفسیر در پی نظر ایشان در مورد انسان و کمالات انسانی که از قرآن بیان کرده اند هستیم. اگر چه علاّمه مستقیماً مطلبی فصل بندی شده در این رابطه در تفسیر خود ندارند. امّا با بررسی تفسیر ایشان می بینیم که ایشان به این موضوع چه مستقیماً و چه غیر مستقیم اشاره دارند که فصل دوّم این پایان نامه به بررسی نظرات ایشان در رابطه با انسان کامل می باشد مانند: مقام انسان کامل در جهان، نوع رفتار انسان کامل با دیگران، عوامل گمراهی یا دور شدن از کمال، و سلامتی انسان و...که این موارد ما را به تصویری از نظر علاّمه در مورد انسان کامل سوق می دهند. فصل سوّم این پایان نامه در رابطه با شخصیّت کامل از دیدگاه آبراهام مازلو می باشد. ایشان (1970-1908م) با دو رخداد مهم در زندگی یشان یعنی ازدواج کردن و آشنایی با -روانشناس رفتار گرا- جان.بی. واتسون زندگیشان معنایی دیگری پیدا کرد. امّا اعتقاد مازلو به رفتارگرایی که آن را پاسخی به تمامی معضلات بشری می دانست، بر اثر رویدادی به غایت شخصی یعنی بچه دار شدن یکسره واژگون شد. آنچه مازلو درک کرد پدیده ای به غایت عاطفی به نام عشق و احترام و احساس مسئولیت بود و او بر همین اساس به بررسی انسان سالم و ویژگی های آن چون درک صحیح از مردم، مهربانی و عشق به تمام انسانها، تلاش هدفمند در زندگی، داشتن رسالت و احساس مسئولیت را بیان می کنند و یک سلسله مراتبی را برای رسیدن به این کمال بیان می کنند که در فصل سوّم به طور مفصل به آن پرداخته شده است. فصل آخر این پایان نامه اختصاص دارد به بررسی تطبیقی نظرات این دو اندیشمند که در پاره ای از امور با هم اشتراک نظر دارند و در بعضی دیگر از ویژگی های انسان کامل هر یک از نگاه خاص خود مسئله را بررسی کرده اند. علاّمه طباطبایی با یک نگاه درون دینی و آرمان گرایانه و آبراهام مازلو با یک نگاه روانشناسانه و واقع گرایانه به این مسئله پرداخته اند که با این وجود و تفاوت در دیدگاه های این دو شخصیّت هیچ نقطه ی تعارضی در نظراتشان وجود ندارد.

منابع مشابه

The effect of cyclosporine on asymmetric antibodies and serum transforming growth factor beta1 in abortion-prone model of mice CBA/J x DBA/2

كچ ي هد فده و هقباس : ي ک ي طقس زورب للع زا اه ي ،ررکم ا لماوع تلاخد ي ژولونوم ي ک ا رد ي ن قم طققس عون ي وراد دقشاب ي س ي روپسولک ي ،ن ح لدم رد طقس شهاک بجوم ي ناو ي CBA/j×DBA/2 م ي تنآ ددرگ ي داب ي اه ي ان و راققتم TGF-β لماوع زا عت مهم يي ن گلماح تشونرس هدننک ي سررب روظنم هب رضاح هعلاطم تسا ي ات ث ي ر اس ي روپسولک ي ن م رب ي از ا ي ن تنآ عون ي داب ي س و اه ي اکوت ي ن TGF...

متن کامل

The Study of Stressful Factors in Clinical Education for Nursing Students Studying in Nursing and Midwifery College in Khorramabad

کچ هدي پ شي مز هني فده و : شزومآ لاب يني شخب ساسا ي شزومآ مهم و راتسرپ ي تسا . و هنوگ ره دوج لکشم ي شزومآ رد لاب يني ، آراک يي هدزاب و ا ني شزومآ زا شخب راچد ار لکشم م ي دنک . فده اب رضاح شهوژپ سررب ي لماوع سرتسا از ي شزومآ لاب يني رد وجشناد ناي راتسرپ ي هدکشناد راتسرپ ي و يامام ي ماـجنا داـبآ مرـخ تسا هتفرگ . شور و داوم راک : رضاح هعلاطم کي هعلاطم صوت يفي عطقم ي تسا . د...

متن کامل

بررسی مفهوم" انسان کامل »از دیدگاه عزیز بن محمد نسفی

اصطلاح « انسان کامل" یکی از اصطلاحات بسیار مهم و کلیدی عرفان اسلامی است کهنخستین بار محی الدین ابن عربی، از عارفان برجستۀ مسلمان قرن هفتم هجری آن را به کاربرده است . پس از ابن عر بی، شاگردان و پیروان مکتب عرفانی او، و نیز شخصیت های دیگریهمچون عبدالکریم گیلانی و عزیز بن محمد نسفی، به این مفهوم پرداختند و آن را به کمالخود پروردند . نسفی در آثار خود به طور مبسوط به آن پرداخته و انسان کامل را بر دو...

متن کامل

نسبت انسان با خدا در فلسفه دکارت و نقد آن از دیدگاه محمد حسین طباطبایی

بر اساس مبانی فلسفی دکارت، انسان موجودی خود بنیاد است که حقیقت آن نفس یا، همان فکر و اندیشه است. خدا نیز در این تحلیل، همان فکر محض است که در فلسفه وی، شأن معرفت شناختی دارد و صرفاً ضامن خلق و بقای قوانین مکانیکی عالم است و به تعبیری، خود آن قوانین و خود طبیعت است. انسان در این نظام مکانیکی، ماشینی است که صرفاً روحی اضافه بر مصنوعات دارد و هم عرض سایر اشیاء، فقط مصنوع و مخلوق خداست. خدا آن را خلق...

متن کامل

تحلیل و بررسی پیامدهای اومانیسم از دیدگاه علامه طباطبایی با تکیه بر تفسیر المیزان

اومانیسم هر نظام فلسفی، سیاسی، اقتصادی، اخلاقی یا اجتماعی است که هسته مرکزی آن انسان باشد. این مکتب بشر را به رویگردانی از خالق خویش و اهمیت دادن به خود وجودی فرا می‌خواند و در شکل افراطی­اش هرگونه اندیشه متافیزیکی را انکار می­کند. این نگرش تا آنجا پیش رفته که با نفی ارزش­های دینی و اخلاقی پیوند خورده است، بنابراین بررسی این مکتب از اهمیت بسزایی برخوردار است. هدف اصلی این مقاله، تحلیل پیامدهای ...

متن کامل

بررسی تطبیقی نظریه‌ی حدوث و قدم عالم از دیدگاه توماس‌ آکویناس و محمد حسین طباطبایی

پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی نظریه‌ی حدوث و قدم عالم از دیدگاه توماس آکویناس و محمد حسین طباطبایی با روش توصیفی- تحلیلی و به صورت کیفی نگاشته شده‌است. نتایج حاصله این است که هر دو فیلسوف دیدگاه الوهی داشته و تفکر در دین را جایز می­شمارند و بر اساس واقع­گرایی خود مهم­ترین بخش فلسفه را وجود مطلق و بحث از خداوند متعال می­دانند. اگرچه ازلی بودن عالم با کمک استدلالات فلسفی برای آکویناس، مانند سایر...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023